Drodzy Uczniowie

Nareszcie po tak długiej przerwie, spowodowanej zdalnym nauczaniem, wracacie do szkolnych ławek i swoich nauczycieli. Zapewne część z Was nie czuje się komfortowo, a niekiedy niektórzy odczuwają stres związany z powrotem do szkoły po tak długiej przerwie. Nie martwcie się, przecież szkoła jest Waszym drugim domem, w którym nic złego nie może Was spotkać. Znamy Was i wiemy, że nauka zdalna, to nie to samo, co nauka stacjonarna. Po takiej przerwie będziemy na nowo przypominać sobie obowiązki związane z pobytem w szkole. Apelujemy do Was o zachowanie przede wszystkim dobrych relacji między sobą. Nie dokuczajcie sobie, wspomagajcie się nawzajem w tym ciężkim i nowym czasie, w który przyszło Wam zdobywać wiedzę. My nauczyciele zdajemy sobie sprawę z tego, że uczniowie po powrocie do nauki w trybie stacjonarnym mogą mieć kłopoty z koncentracją, z przerzutnością uwagi oraz z zapamiętywaniem nowych informacji, dlatego w pierwszym tygodniu nauki stacjonarnej nie obawiajcie się, że zasypiemy Was klasówkami, kartkówkami, czy sprawdzaniem tego, co pozostało w waszych głowach po zdalnej nauce. Czas, który jest przed nami przeznaczymy raczej na pomoc tym, którzy najsłabiej radzili sobie podczas zdalnego nauczania, aby szczęśliwie i pomyślnie doprowadzić wszystkich uczniów  do końca roku szkolnego.

DO NAUCZYCIELI

Szanowni nauczyciele postarajcie się prawidłowo odczytać stany emocjonalne swoich uczniów i odpowiednio dostosować swoje interakcje. Kiedy uczniowie poczują, że się do nich „dopasowaliście”, będą bardziej stabilni emocjonalnie i poczują się bezpiecznie. Dzięki temu, zaczną rozwijać zaufanie do własnych możliwości i łatwiej dostosują się do ponownej adaptacji do warunków szkolnych. Zaręczam Wam, że uczniowie w tej sytuacji chętniej przyjmą wskazówki od osoby, która rozumie ich problemy a także z większą łatwością przyjdzie im aprobować krytykę oraz reagowanie na pochwały. 

Pamiętajcie Szanowni Nauczyciele, że słowa wypowiadane przez Was, są okazją do budowania i nawiązywania relacji z  uczniami, dlatego powinny być starannie dobierane. Mogą one kierować percepcją i nastrojem, eskalować zachowanie albo zmniejszać negatywne pobudzenie u uczniów. Sposób wyrażania się może pocieszyć, ale też aktywować negatywne wspomnienia powstałe podczas nauki zdalnej. Dlatego, aby słowa mogły spełnić swoją funkcję należy dobrze je dostosować do  napotkanej sytuacji.

Podczas interakcji z młodymi osobami Drodzy Nauczyciele należy często używać synonimu słowa „dawać”. Uczniowie, którzy mają niezaspokojone potrzeby emocjonalne, powinni często słyszeć słowo „dam ci”, zwłaszcza gdy stawiamy przed nim pewne wymagania. Możemy dać czas, przestrzeń do pracy, czy szansę. Powinno się dobierać słowa tak, by uczniowie poczuli, że coś od Was otrzymali:

  • „To ważne, więc dam ci trochę czasu na przemyślenie tego.”
  • „Jestem pod wrażeniem, dam ci jeszcze….”
  • „Wiem, że nie jesteś zadowolony ze swojej pracy, więc dam ci szansę spróbować jeszcze raz.”
  • „Wiem, że chcesz to powtórzyć przed pokazaniem komukolwiek, więc dam ci….”

 

DO RODZICÓW

Drodzy Rodzice wspomagajcie swoje dzieci i nauczycieli. Włączcie się do wspólnej pracy na rzecz bezpiecznego i bezstresowego powrotu Waszych dzieci do szkoły. Wy również chwalcie ich najmniejsze postępy, w  razie wystąpienia niepowodzeń szkolnych starajcie się w sposób łagodny wspomagać swoje dziecko. Tak jak w przypadku nauczycieli, tak i w Waszym najważniejsze są słowa wsparcia. Niedobrym działaniem z Waszej strony jest szkalowanie nauczyciela i obarczanie go za niepowodzenia szkolne Waszego dziecka. W takiej sytuacji najlepiej skontaktować się z nauczycielem i wspólnie ustalić front działania. Chwalcie Wasze dzieci za najmniejszy postęp, a spowoduje to u nich wzrost chęci i aktywności.

Wierzę, że wspólnie uda nam się zakończyć, pomyślnie dla wszystkich, ten niekomfortowy rok szkolny.

Bądźmy razem, a wszystko będzie dobrze. Przypominam również, że nauka w szkole w dalszym ciągu odbywa się w reżimie sanitarnym.

                    Z poważaniem: Mirosław Gostomczyk

                                                  Dyrektor Szkoły